تایمر صنعتی
تایمر صنعتی

آشنایی با انواع تایمر آنالوگ و دیجیتال در مدار فرمان تابلو برق؛ به همراه کارایی

تایمر تابلو برق قطعه ای است که می تواند مدار فرمان تابلو را برای مدت زمانی خاص کنترل کند. به عبارت ساده تر، تایمرها نوعی تنظیم کننده زمان هستند که در مدار فرمان تابلو برق مورد استفاده قرار می گیرند. تایمرها انواع مختلفی دارند و برای کاربردهای گوناگون از آن ها استفاده می شود. در ادامه شما را با رایج ترین انواع تایمر، یعنی تایمرهای آنالوگ و دیجیتال آشنا خواهیم کرد. همراه ما باشید!

 تایمر تابلو برق چیست؟

تایمر تابلو برق چیست؟

همانطور که در ابتدای مطلب هم اشاره شد، تایمرها ابزارهایی برای تنظیم زمان در مدار فرمان تابلو برق هستند. در واقع به کمک تایمرها می توان شروع و راه اندازی یک عملکرد خاص به صورت خودکار را برنامه ریزی کرد.

عملکرد تایمر صنعتی چگونه است؟

وقتی که تایمر صنعتی سیگنال ورودی را دریافت می‌کند، اندازه‌گیری زمان توسط قسمت زمان‌سنجی آغاز می‌شود. وقتی زمان تنظیم شده به اتمام می‌رسد، کنتاکت‌ها توسط تایمر سوئیچ می‌شوند. در نهایت هم سیگنال دریافت شده به خروجی ارسال می‌شود.یعنی با تنظیم و زمان دادن به تایمر تابلو برق، سیگنال ها به محض فرا رسیدن زمان مورد نظر به سمت خروجی هدایت خواهند شد

 کاربرد انواع تایمر تابلو برق

تایمرها در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و کاربردهای گسترده و متنوعی دارند. برای مثال در خط تولید کارخانه ها، برای مشخص کردن زمان انجام هر فرایند خاص باید از تایمر استفاده شود.

این تایمرها در تابلوهای برق و اتوماسیون صنعتی هم اهمیت زیادی دارند و برای راه اندازی موتورهای سه فاز، برای تغییر وضعیت ستاره به مثلث مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین زمان سنجی عملکردهای خاص و یا راه اندازی خودکار دستگاه ها در فرایندهای صنعتی از دیگر کاربردهای انواع تایمر می باشد.

البته کاربرد تایمر تابلو برق فقط شامل مصارف صنعتی و پیچیده نیست و برای کاربردهای ساده تری مثل مصارف خانگی هم از این وسیله استفاده می شود. برای مثال برای قطع و وصل کردن خودکار تجهیزاتی مثل سیستم روشنایی منازل می توان از تایمرهای تابلو برق استفاده کرد همین موضوع یکی از آپشن های خرید تابلو برق که باید به آن توجه کرد.

image
image 1
image 2

 انواع تایمر

تایمرها انواع مختلفی دارند و از جهات مختلف دسته بندی می شوند. اما در یک دسته بندی کلی می توان آن ها را به دو نوع آنالوگ و دیجیتال تقسیم کرد.

  • تایمر آنالوگ: تایمر آنالوگ به تایمری گفته می شود که از یک چراغ کوچک به عنوان نشانگر وضعیت تشکیل شده است. در واقع این نوع تایمر هیچ نمایشگری برای نشان دادن زمان سپری شده ندارد و فقط از طریق چراغ نشانگر می توان از وضعیت تایمر مطلع شد. 
  • تایمر دیجیتال: تایمرهای دیجیتال نسل جدیدی از تایمرها هستند که بعد از تایمر آنالوگ و برای رفع نواقص آن به وجود آمدند. این تایمرها بر مبنای مدارهای الکترونیکی و دیجیتالی طراحی شده اند و از دقت بالایی برخوردارند. ضمن اینکه این نوع تایمرها دارای حافظه هستند و می توان زمان بندی های مختلف را در آن ها ذخیره کرد.

تنظیم تایمر دیجیتال با استفاده از دو کلید Up و Down انجام می شود و به راحتی می توان زمان در حال سپری شدن را از طریق نمایشگر تایمر مشاهده کرد. از مهم ترین مزایای این نوع تایمر این است که مصرف انرژی و هزینه های جانبی به طرز قابل توجهی کاهش پیدا می کند. علاوه بر این، با استفاده از این نوع تایمر می توان از خطاهای انسانی در مدار جلوگیری کرد و به این ترتیب بهره وری از تجهیزات چند برابر خواهد شد.

خود تایمرهای دیجیتال هم به دو دسته تاخیر در وصل و تاخیر در قطع تقسیم بندی می شوند که هر کدام از ویژگی های زیر برخوردارند:

  1. تایمرهای تاخیر در وصل: ابتدا باید انرژی به یک تایمر وصل شود تا تایمر تاخیر در وصل عمل کرده و کنتاکتی را باز و بسته نماید.
  2. تایمرهای تاخیر در قطع: این نوع تایمر بعد از قطع انرژی عمل می کند و باعث باز و یا بسته شدن کنتاکتی خواهد شد.

بررسی انواع تایمر صنعتی بر اساس نوع عملکرد

تایمرهای صنعتی از نظر نوع عملکرد به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. در ادامه با این تایمرها بیشتر آشنا خواهید شد.

تایمر On Delay

این نوع تایمرها زمان ورودی مشخصی ندارند. شروع زمان‌گیری آن با اتصال ولتاژ تغذیه اتفاق میفتد. بعد از گذشت زمان خروجی تایمر فعال، و LED روشن می‌شود. وقتی ولتاژ تغذیه قطع شود، تایمر هم به حالت اولیه خود بازمی‌گردد.

تایمر صنعتی ستاره مثلث

این تایمرها با وصل ولتاژ به ترمینال‌های مخصوص روشن و رله ستاره مثلث می‌شود. زمان قطع شدن کنتاکتور ستاره، قبل از وصل شدن کنتاکتور مثلث است.

تایمر چپگرد راستگرد

با استفاده از این تایمر، موتور مدت زمان خاصی را در یک جهت و بعد از مدت زمان تاخیر در جهت مخالف کار می‌کند. این فعالیت موتور به صورت مداوم ادامه پیدا می‌کند.

همچنین میتوان بر اساس عملکرد به دسته ها نیز تقسیم بندی کرد:

  • تایمر تکرار شونده یا چشمک زن
  • تایمر شمارش معکوس
  • تایمر روزانه
  • تایمر هفتگی
  • تایمر تاخیر در وصل
  • ذخیر در قطع

 نکات مهم در خرید تایمر

نکات مهم در خرید تایمر

در زمان خرید انواع تایمر تابلو برق حتما باید معیارهای زیر را مد نظر قرار دهید:

  1. ابعاد تایمر
  2. نحوه نصب و راه اندازی
  3. محل نصب
  4. توجه به رنج زمانی پشتیبانی شده در تایمر
  5. میزان ولتاژ تغذیه
  6. مقدار جریان مجاز کنتاکت خروجی

در کنار این موارد، خرید از یک مرکز فروش معتبر هم می تواند به شما کمک کند یک تایمر تابلو برق استاندارد و با کیفیت تهیه نمایید. فراموش نکنید که نصب تایمر حتما باید توسط افراد متخصص و تحت نظارت کامل آن ها انجام شود.

*گروه نیروصنعت با تجربه غنی در تولید انواع تابلو برق و استفاده از بهترین تجهیزات برق صنعتی می‌تواند در «آموزش و تهیه تابلو برق های صنعتی و تجهیزات» به شما کمک کند.